Czy samochody „Mild Hybrid” (MHEV) mogą korzystać z obniżonej stawki akcyzy w Polsce?

W ostatnich latach Polska wprowadziła szereg środków mających na celu promowanie pojazdów przyjaznych środowisku, w tym hybrydowych i elektrycznych. Kluczowe jest jednak prawidłowe zaklasyfikowanie pojazdu, aby określić, czy kwalifikuje się on jako hybryda (MHEV, FHEV, czy PHEV), ponieważ bezpośrednio wpływa to na obowiązującą stawkę akcyzy.

Obecnie toczy się wiele sporów z organami podatkowymi dotyczących opodatkowania akcyzą pojazdów MHEV, jednak jedno z orzeczeń sądowych dostarczyło istotnej interpretacji na korzyść podatników.

Spór o interpretację przepisów dotyczących akcyzy

W omawianym przypadku spółka M, specjalizująca się w nabywaniu samochodów osobowych MHEV, zwróciła się do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) o wyjaśnienie, czy można zastosować obniżoną stawkę akcyzy dla pojazdów MHEV. Spółka argumentowała, że system hybrydowy stosowany w pojazdach MHEV powinien być uznany za napęd spalinowo-elektryczny zgodnie z art. 105 ust. 1a i 1b ustawy o podatku akcyzowym. W związku z tym, w zależności od pojemności silnika, spółka uważała, że powinna mieć prawo do obniżonej stawki akcyzy wynoszącej 9,3% lub 1,55%.

Decyzja Dyrektora KIS

Dyrektor KIS nie zgodził się z interpretacją przedstawioną przez spółkę. Według organu podatkowego pojazdy MHEV nie spełniają kryteriów pozwalających na zaklasyfikowanie ich jako pojazd o napędzie spalinowo-elektrycznym w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym. Organ argumentował, że silnik elektryczny w tych pojazdach nie jest w stanie samodzielnie napędzać samochodu ani zapewnić płynnego ruszania z miejsca, co według organu podatkowego jest kluczowym wymogiem dla obniżonej stawki akcyzy. Dyrektor KIS podkreślił, że celem przepisu było wspieranie pojazdów o znacząco niższej emisji, które są zdolne do poruszania się wyłącznie na napędzie elektrycznym oraz zapewniają płynne ruszanie z miejsca.

Orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Warszawie

Sprawa trafiła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Warszawie, który uchylił interpretację Dyrektora KIS, uznając, że organ podatkowy błędnie zinterpretował przepisy. Sąd orzekł, że przepisy podatkowe nie wymagają, aby silnik elektryczny w układzie hybrydowym umożliwiał „płynne ruszanie” lub samodzielne napędzanie pojazdu wyłącznie na silniku elektrycznym. WSA stwierdził, że kluczowym czynnikiem jest współpraca między silnikiem spalinowym a elektrycznym, co kwalifikuje pojazd do obniżonej stawki akcyzy.

Wnioski

Spór dotyczący obniżonej stawki akcyzy dla pojazdów MHEV wskazuje na istotne różnice w interpretacji przepisów podatkowych pomiędzy podatnikami a organami podatkowymi. Podatnicy inwestujący w innowacyjne rozwiązania motoryzacyjne mają uzasadnione oczekiwania, że preferencyjne stawki akcyzy powinny dotyczyć pojazdów hybrydowych, w tym MHEV, które przyczyniają się do redukcji emisji.

Kwestia opodatkowania pojazdów MHEV pozostaje otwarta, ponieważ wyrok sądu, który nie jest jeszcze prawomocny, może wprowadzić nowe podejście do interpretacji przepisów akcyzowych. Przedsiębiorcy, którzy dokonali wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu pojazdów MHEV powinni uważnie śledzić rozwój tej sprawy i innych, które toczą się przed sądami administracyjnymi, ponieważ ukształtowanie się linii orzeczniczej może prowadzić do możliwości składania wniosków o zwrot akcyzy, jeśli była ona zapłacona według standardowej stawki, lub skutkować obowiązkami podatkowymi, jeśli akcyza była zapłacona według obniżonej stawki zamiast standardowej. Z kolei przedsiębiorcy, którzy dopiero zamierzają dokonywać wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu pojazdów typu MHEV powinni rozważyć o wystąpienie z własnym wnioskiem o interpretację przepisów akcyzowych w tym zakresie licząc się z ewentualnym sporem sądowym, co jednak może ugruntować drogę do stosowania obniżonej stawki akcyzy.

Wyrok WSA z dnia 14 sierpnia 2024 r., sygn. akt III SA/Wa 1147/24 – Wyrok nie jest jeszcze prawomocny.

Powiązane treści

Facebook
Twitter
LinkedIn