Zmiany w PON a infrastruktura kolejowa

1. Nieczynna linia kolejowa – co w takim przypadku z np. nastawnią – budynek czy budowla? Co gdy nastawnia znajduje się w budynku dworca?”

Zakładając, że zastosowania nie ma zwolnienie dla infrastruktury kolejowej, to nastawnie są doskonałym przykładem problemu „budynek czy budowla”. Pierwszeństwo definicji budynku zastrzeżono tylko dla 6 kategorii obiektów kompleksowych, wśród których nie ma infrastruktury kolejowej. Problem dotyczy tego, czy zmiany należy rozumieć tak, że w pozostałym zakresie pierwszeństwo ma definicja budowli? Czy jednak w pozostałym zakresie trzeba uwzględniać konkretne okoliczności faktyczne? Racjonalne wydaje się to drugie. Choć mamy obawy, że intencja była inna, a po prostu nie wzięto pod uwagę, że  nowy załącznik obejmuje tak oczywiste budynki jak nastawnie czy dworce. Należy mieć nadzieję, że przepisy zostaną jeszcze skorygowane w tym zakresie.

 

2. Skąd różnica w definicji drogi kolejowej – skoro jest ona zdefiniowana w ustawie UTK – i zawiera pkt z załącznika 1-12, a nie przepisany 1, z pominięciem 12.

W załączniku nr 4 do ustawy o podatkach lokalnych ma być wprowadzona podatkowa definicja drogi kolejowej zbieżna z pkt 1 załącznika nr 1 do utk. Jest ona różna od definicji drogi kolejowej z utk zapewne z tego względu, że we wspomnianej definicji jest mowa o podmiocie zarządzającym. Element podmiotowy najwyraźniej nie miał być elementem załącznika z przykładami budowli. Nie wyklucza to, że dla stosowania zwolnienia dla infrastruktury kolejowej definicja drogi kolejowej może mieć znaczenie.

 

3. Czy po likwidacji linii kolejowej można dalej mówić o budowli? Likwidacja przez Ministra, brak likwidacji fizycznej – czy można mówić o budowlach (tory, rozjazdy itp) – skoro nie realizuje i nie może realizować podstawowego celu?”

Wygląda na to, że intencją było, aby wszystkie komponenty infrastruktury kolejowej były traktowane jako budowle, skoro w załącznika nie ma przesłanek podmiotowych ani funkcjonalnych. Likwidacja na papierze nie ma wpływu na status budowli. Dopiero fizyczna rozbiórka jest elementem wpływającym na obowiązek podatkowy. Oczywiście innym zagadnieniem jest możliwość zastosowania zwolnienia dla infrastruktury kolejowej.

 

Powiązane treści

Facebook
Twitter
LinkedIn